Tweaks Computer/Laptop For Windows Without SOFTWARE

on Dec 6, 2011
Yow! Sementara nak tunggu WOE nie aku rajinkan jap nak update blog. Post nie kire as tutorial ea. Aku nak buat tutorial macam mane nak tweaks computer/laptop korang tanpa menggunakan software. Tapi tweaks die tak la banyak sangat. Bole la improve jugak sikit. Kalau korang dah tau bende nie buat tak nampak je ea. ;)) btw tweaks nie hanyalah untuk user windows sahaja. Mac atau linux korang just tekan "ctrl+w" je.

Step 1:
# Right click kat Desktop > Select New > Click Shortcut
# Pastu type command bawah nie kat box yg tersedia:
%windir%\system32\rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks
# Pastu tekan next je.
# Then, letak la name ape pn yg korang nak letak [cth. Tweak Memory]
# Then, click Finish dan siap! xD


Ok now aku terangkan ape fungsi bende kat atas nie and cara penggunaan die. Cara guna die just double click je kat icon yg korang baru buat tadi. Cam tu je . huhu
Benda nie sebenarnye fungsi die untuk kill idle2 process yg kat process korg. Macam aku, aku akan click bende nie bile rase laptop aku macam dah lembab. Try la and rasa perbezaan die (=

Step 2:
# Click Start > Run > Type: msconfig > Click Ok
# Pilih tab BOOT.INI
# Tick /NOGUIBOOT
# Click Apply > Click Ok
# *Kalau korang nak buat step 3 takyah restart dulu . restart skali nanti.


Step nie untuk fast boot up computer/laptop. cepat sikit je tapi masa itu ibarat sebilah pedang kan. :P

Step 3:
# Step nie hanya untuk user windows xp je!
# Click Start > Run > Type: msconfig > Click Ok
# Pilih tab SYSTEM.INI
# Click [386enh]
# Click new
# Type name die: RUNConservativeSwapfileUsage=1 [*baik korg copy, nt terus paste]
# Click apply > Click Ok > Restart computer


Bende nie pulak bile da buat takyah run2 da. die mmg run siap2 lepas restart. huhu bende nie fungsi die pulak untuk Improved & fast processing speed & better Gaming performance. =))


1 comments:

hamizah afifah said...

oooooo...cm tu.... :P

Post a Comment